perhatian: Tinggalakan komen sebelum pergi ye.

Pilihanraya Presiden Republik Islam Iran baru2 ni telahpon selesai dengan kemenangan berpihak kepada Ahmadinejad. Reaksi pertama aku apabila mendengar berita tersebut sangatlah gembira kerana pada sangkaanku, dialah pemimpin harapan Umat islam sedunia. Keberaniannya mengkritik yahudi dan sekutu sangat aku kagumi. Setakat ini, aku masih lagi tercari-cari pemimpin yg bersuara lantang sebegini. Pemimpin yang sanggup menjalankan pemerintahan islam dan hukum hudud tanpa gentar.

Namun, aku agak sedikit kecewa dengan kenyataan benar seorang sahabat di iluvislam.com. Ternyata ahmadinejad adalah seorang pemimpin syi'ah. Aku juga baru tahu bahawa Islam di Iran terdapatnya sebahagian besar pengikut syi'ah. Majoriti syi'ah ni juga menyebabkan minoriti ahli2 sunni ditindas sehabis mungkin. Masjid2 sunni dirobohkan oleh puak syi'ah, pendirian masjid sunni malah azan kaum sunni pon dilarang. Pemimpin sunni seperti Ahmed Mufti Zadeh dan Sheikh Ali Dharwy dipenjara dan dibunuh. Kaum Taliban di afghanistan berfahaman sunni juga diperangi Iran dibantu US.

Syi'ah juga banyak mengkafirkan dan menghina Khulafa' Rashidin serta banyak mencaci dan mencela Mua'wiyah ibnu Sufyan R.A kecuali Sayidina Ali ibn Abi Talib R.A. Mahmoud Ahmadinejad juga dikatakan pernah menghina Aisyah R.A dan Abu Bakar As-Siddiq sebelum pilihanraya.

Kesalahan2 akidah juga terlalu banyak antaranya ialah:

- mendakwa khalifah diwasiatkan secara nas
- imam adalah maksum
- Ilmu Allah berubah2 mengikut sesuatu perkara yg berlaku
- kemunculan semula Imam Mahdi dan orang yg telah mati untuk memberi keadilan
- berpura2 (al-taqiyyah)
- Konsep al-Mahdiah iaitu Kepercayaan kepada Muhammad bin Hassan al-Askari sebagai Imam Mahdi al-Muntazar.
- penyanjungan melampau terhadap saidina Ali
- mengkafirkan sahabat2 Rasulullah
- Menuduh Abu Bakar, Umar, Uthman dan Muawiyah sebagai Empat Berhala Quraisy Serta Pengikut-pengikut Mereka Adalah Musuh Allah
- Hanya Ali dan Para Imam sahaja yang Menghafal dan Menghimpun AI-Quran Dengan Sempurna.
- menghalalkan nikah mut'ah
- menambah syahadah
- Menolak Hadith Yang Diriwayatkan Oleh Ahlu Sunnah Wal Jamaah Sekalipun Hadith Mutawatir.

Mereka dikatakan menaruh kebencian terhadap golongan sunni sama seperti Israel membenci Islam. Astaghfirullah. Sangat kejam. Tiada habis ceritanya kalau cakap pasal syi'ah. Rosak teruk umat Islam. Dan untuk pengetahuan semua, rupanya syi'ah ni diasaskan oleh yahudi mengikut penjelasan pada kitab2 syi'ah mereka sendiri. Tanpa disedari, ajaran ni terus tersebar mengikut arus. Membunuh islam dari dalam.

Selepas penjelasan yg jelas lagi terang, hati aku serba-sedikit menentang juga Mahmoud Ahmadinejad. Bagi aku, walaupun menjalankan pemerintahan islam dan hukum hudud dengan akidah yg salah tiada gunanya juga. Tapi aku tetap lagi menghormati Ahmadinejad atas asbab kebolehan dan keberanian yang ada padanya.

2 Comments:

  1. Suhana Amiril said...
    ibarat duri dalam daging..
    camtu ke? huu~

    kat Iran la paling banyak syi'ah nie.. huu~

    wallahu'alam.

    perpecahan sudah nyata.
    Vee Kay said...
    Ye..ibarat duri dlm daging..lebey kurang cmtu laa...di iran nampak je islamik, hakikatnya...akidah pon da salah...huuuu~

Post a Comment



Template Design by SkinCorner from Jack Book